Waar Nederlanders hun iDEAL-betalingen in 2016 nog vooral via een desktop deden, gaat 2017 de boeken in als jaar waarin smartphones en tablets voor het eerst vaker zijn gebruikt. Behalve de opmars van de mobiele commercie is ook de doorbraak van de onderlinge iDEAL-betalingen tussen consumenten van invloed. Onder meer de mobiele apps van banken, Marktplaats en Tikkie zetten dit succesvol in. Currence meldt dat al bijna zeven procent van alle iDEAL-betalingen van consument naar consument gaat. Daarnaast zorgt de forse toename van B2C en B2B betaalverzoeken voor de sterke groei. Bedrijven willen hun klanten betaalgemak bieden en voegen daarom steeds vaker een betaalknop toe aan hun factuur per email.
iDEAL-betalingen groeit hard vooral buiten e-commerce
Het totale aantal iDEAL-betalingen is afgelopen jaar met 34% gestegen. Daarmee zijn er 378,2 iDEAL miljoen transacties geregistreerd die een totale omzet vertegenwoordigen van €32,5 miljard. Het succes van iDEAL is natuurlijk het resultaat van de groeiende online handel, maar vooral buiten de e-commerce heeft de betaalmethode een positie weten te verwerven. iDEAL groeide de laatste jaren harder dan de online handel. Dat instanties de betaalmethode nu ook inzetten voor het laten betalen van facturen, herinneringen, betaalafspraken en belastingen draagt hieraan bij.
De komende maanden gaat het aandeel mobiele betalingen ongetwijfeld nog verder toenemen. Currence verwacht dat nog meer banken hun apps uitbreiden met een functie om iDEAL QR-codes te scannen. Consumenten gaan die codes terugzien op kassabonnen, facturen en schermen.
Invoice-to-Pay: Mobile first aanpak is vereist
De snelle verandering waarop klanten hun rekeningen betalen, betekent dat bedrijven een mobile first aanpak moeten volgen aldus Tom van Loon, van Bluem Payment Services. De realiteit is dat de meeste facturen mobiel gelezen en betaald worden. Email templates zijn te vaak nog ontworpen voor de desktop. Responsive design is een must. En dit geldt voor de gehele invoice-to-pay keten. De betaalpagina moet ook top zijn voor mobiel. Te werkt het wel op mobiel maar is het niet fraai of optimaal. Dit is funest voor de betaalconversie. Er is nog veel te winnen voor bedrijven. Focus 2018 voor debiteurenbeheer: betaalgemak, betaalgemak en betaalgemak.
Interesse in onze innovatieve betaaldiensten? Neem dan gerust een kijkje bij onze betaaldiensten. Wij helpen uw bedrijf graag.
Input: Currence en Emerce, 16 januari 2018
Paslezer niet meer nodig voor authenticatie IDEAL betaling op mobiel