Zijn de grenzen van de groei voor incasso bereikt? De impact van mobiel in het B2C betaalproces is evident. Waait dit over naar MKB transacties? Zet de groei van een eigen iDEAL contract zich definitief door nu geld direct naar de eigen rekening een steeds vaker gehoorde wens is van ondernemers en wat is de impact van PSD2?
Rieko Kester, directeur Bluem Payment Services, beantwoordt deze vragen en geeft zijn visie op online betalen in 2018. Zie hieronder 9 take-aways voor bedrijven.
Biedt je klant betaalgemak
Make bill paying easy. Of in gewoon Nederlands: zorg voor betaalgemak. Voor een bedrijf in een B2C setting betekent dit dat ieder factuur, herinnering of betaalverzoek een iDEAL betaalknop moet bevatten. iDEAL als betaalmethode geniet duidelijk de voorkeur bij particulieren die geen gebruik maken van incasso. Voor deze groep stem de betaalstrategie af op de customer journey. D.w.z. zorg dat je betaalverzoek direct frictieloos – zonder gedoe – betaald kan worden. Welk medium je kiest voor het versturen hangt af van een aantal factoren. Denk aan de beschikbaarheid van contactgegevens (email, telefoon of social media), kosten en voorkeur klant. Dat een betaalknop niet door iedereen gebruikt zal worden, mag niet het excuus zijn om betaalgemak niet in te voeren!
De groei van mobiel zal zich doorzetten
De groei van mobiel betalen voor e-commerce laat zich al jaren zien. We zien nu ook dat voor traditionele offline business, of dit nu een woningcorporatie, verzekeraar of vereniging is, online betalen relevant wordt. Daar veel rekeningen tegenwoordig digitaal worden verstuurd en in eerste instantie gelezen op de mobiel, waar en wanneer dan ook, zien we een snelle groei van mobiel betalingen. Je mobiel heb je immers altijd bij je en wordt steeds vaker gebruikt in transactieprocessen. Deze groei zal zich zonder twijfel versterkt doorzetten in 2018.
Betaalstrategie gericht op ‘mobile first’
Mobiel is niet meer weg te denken in het betaalproces. Zorg daarom voor een ‘responsive’ betaalverzoek! Start het ontwerpproces vanuit het principe ‘mobile first’. Dit betekent een perfecte leesbaarheid voor de mobiel en een email-template-ontwerp dat uitnodigt tot direct betalen. Dit is een ‘hell of a job’ gezien alle mailclients, platformen en devices die in gebruik zijn. Daarnaast is het ook een on-going uitdaging als je het goed wil doen!
Ontwerp je betaalverzoek en –pagina zo dat het uitnodigt tot ‘direct betalen’
Dit klinkt als een open deur, maar helaas al te vaak zien we voorbeelden waar het tegendeel voor geldt. Wel steeds meer bedrijven en instellingen voegen een betaalknop toe aan hun nota of herinnering, omdat ze inzien dat door de mobile revolutie er steeds meer direct betaald wordt. En vaak dezelfde dag nog! Daarom ontwikkel je email-template vanuit de filosofie van direct betalen en kom los van die traditionele opbouw van je papieren correspondentie. Die is totaal niet geschikt voor online en is daarom counter-productief voor het realiseren van betaalconversie. Een goede template verleidt klanten tot direct betalen!
Ook anno 2018 zit automatische incasso nog steeds in de lift
Automatische incasso is al zo oud als de weg naar Kralingen, toch zit het nog in de lift. Dit zie je in veel sectoren. Je hoeft er als klant niet meer over na te denken, omdat betalingen automatisch afgeschreven worden. Ook fijn voor de merchant, omdat het zorgt voor een forse besparing op het debiteurenbeheer. Met de opkomst van nieuwe verdienmodellen die vaak focussen op terugkerende inkomsten i.p.v. eenmalige transacties zal de groei van automatische incasso de komende jaren aanhouden. Daarbij is het machtigen voor herhaalbetalingen niet langer een papieren rompslomp. Met de komst van incassomachtigen wordt de machtiging heel eenvoudig online via de eigen bank bevestigd. Een internetvink is overigens geen rechtsgeldige machtiging. De consument kan de incassering dan gewoon binnen 13 maanden storneren.
Zakelijke incasso ‘revival’ dankzij emandates
Niet alleen in de particulieren markt groeit automatische incasso, maar ook in de sterk groeiende B2b (MKB) markt. De revival van de zakelijke incasso komt vooral door de introductie van emandates. Het emandate-proces zorgt er voor dat de machtiging direct geregistreerd is bij de bank van de zakelijke klant. Dit bespaart veel tijd en kosten t.o.v. de oude offline procedure. Alles wijst erop dat zakelijke incasso voor bedrijven een belangrijk betaalmethode gaat worden.
Online betalen wordt steeds breder ingezet
De tijd dat iDEAL en andere online betaalmethoden voorbestemd waren voor webshops ligt al jaren achter ons. Reguliere bedrijven in alle formaten implementeren ‘en masse’ iDEAL toepassingen in hun klantportaal, app, incassostorno-opvolging en/of debiteurenproces. Dit is ook logisch, omdat het inningspercentage en vooral de betaalsnelheid bepaald wordt door gemak.
Geld direct naar eigen rekening is duidelijk een trend
iDEAL is bij de bank steeds goedkoper geworden. Nu betaal je als bedrijf ca. €0,20 – 0,25 per iDEAL transactie. Dit is nauwelijks meer dan voor een normale bijschrijving. Meer bedrijven zullen daarom direct bij hun eigen bank een iDEAL contract afsluiten en via een technisch PSP als Bluem payment services ontzorgt worden in de techniek erachter, zodat men daar niet over hoeft na te denken. Klantbetalingen komen hierdoor rechtstreeks op de eigen rekening, post bij post, waardoor iedere betaling automatisch gekoppeld wordt aan bijbehorende vordering. Deze automatische aflettering bespaart veel tijd. Indien er een derdenrekening tussen zit, zie je regelmatig dat men veel tijd kwijt is aan het handmatig afletteren. Onnodig en zonde.
PSD2 evolutie of revolutie?
PSD2 staat voor ‘toegang tot de account’. Het verplicht banken externe partijen toegang te verlenen tot de account data. Dit is een belangrijke ontwikkeling en het biedt interessante opties voor nieuwe betaalstrategiëen. Echter wij verwachten niet direct nieuwe betaalmethoden, wel hoe ze worden geïnitieerd. Het betaalproces zal steeds vaker starten buiten de vertrouwde bankomgeving. Iets wat overigens niet nieuw is. Denk aan iDEAL of incasso. Of PSD2 de katalysator voor payment standaardisatie wordt zullen we nog bezien. Thans is het wachten op duidelijke richtlijnen, voorwaarden en technische specificities van banken. De PSD2 impact voor het betaal-landschap is daarom in 2018 nog nihil.
Meer informatie over betalen in 2018?
Zie onze betaaldiensten. Nieuwsgierig? Bel gerust ons. Wij helpen u graag.