Email surveys onthullen dat uw betaalmails niet van a tot z gelezen worden, maar wordt gescand. Het menselijk brein gaat als volgt te werk …
1e selectie: In de inbox: wie stuurt me wat?
Ca. 2 seconden, dat is de tijd die nodig is om te beslissen of een betaalverzoek meer aandacht zal krijgen. Daarbij worden afzender en het onderwerp geëvalueerd. Herkenning en positieve ervaring met de afzender, in combinatie met een goed onderwerp, verhoogt de kans dat een email wordt geopend. Gouden regel voor betaalmails is het opnemen van het woord ‘betaalverzoek’ en ‘bedrijfsnaam’ in de onderwerpregel. Dit verhoogt de open- en betaalconversie direct. Tevens moet het direct duidelijk zijn dat men met iDEAL kan betalen.
2e selectie: De read panel: wat zie ik?
Overleeft uw mail de 1e selectie, dan komt ronde 2: wat zie ik in het leesvenster? De meeste ontvangers hebben het leesvenster opstaan. Zijn er alleen ‘naw’ gegevens, tekst of uiterste betaaldatum ver in de toekomst te zien, dan haken hier opnieuw een aantal lezers af. Houd dus rekening bij het ontwerp van uw betaalmails dat de bovenste 275 pixels van uw email de meeste invloed hebben op de doorklik ratio naar uw betaalpagina. Zorg bij het ontwerp ervoor dat het bedrag, de omschrijving, uw betalingskenmerk en de betaalknop direct zichtbaar zijn. Dus zet je betaalknop niet onderaan in de email, maar juist bovenaan. Soms zie je weleens betaalmails met een link (ipv een duidelijke knop) naar de betaalpagina. Dit is ook minder duidelijk voor klanten, zeker als de link onderdeel is van een lap tekst. Kortom, zorg er voor dat mensen in het leesvenster (bovenste 275 pixels) alle belangrijke info nodig voor de interpretatie van uw betaalverzoek zien, inclusief een duidelijke betaalknop, zodat ze direct uw betaalverzoek kunnen afhandelen met iDEAL.
3e selectie: De betaalmail zelf: wat trekt mijn aandacht?
U overleeft ronde 2, dan wordt uw email bekeken. Bij diverse tests lag de totale leestijd gemiddeld rond de 20 seconden. In die 20 seconden is het dus van belang dat de ontvanger snapt waarom hij/zij het betaalverzoek moet betalen aan uw bedrijf. In dit korte tijdbestek wordt de ‘legitimiteit’ en ‘urgentie’ van het betaalverzoek vastgesteld. U dient kort, maar duidelijk aan te geven waar het betaalverzoek over gaat. De uiterste betaaldatum wordt vaak opgenomen in de tekst. De stelregel hier is dat bij een betaaltermijn die 10 dagen of korter is, dit ook prominent te vermelden. Indien de betaaltermijn langer dan 10 dagen is, neem het dan op als onderdeel van de tekst, maar zeker niet met extra nadruk. Het laatste wat u wilt is dat een uiterste betaaldatum aanleiding is om de betaling uit te stellen. Uw iDEAL betaalknop is de call-to-action. Deze moet het brandpunt vormen samen met uw identiteit, het te betalen bedrag en de reden van de betaling. Zorg dus in uw ontwerp dat dit de meeste aandacht trekt. Een klassieke fout is bijvoorbeeld een betaalmail met een fancy visuele footer die er fantastisch uitziet. Het brandpunt van uw email is dan niet waar uw iDEAL betaalknop is. Dit leidt dus af van uw call-to-action. Ook te lange betaalmails leiden af van de betaalknop. Beter is het dan om een bijlage of link op te nemen voor nadere factuur specificaties.
Benieuwd hoe Bluem payments u nog meer kan helpen bij het maken van een conversieverhogend ontwerp voor uw betaalmails?