iDIN is de snelste en makkelijkste identificatie voor bestaande en nieuwe klanten
jl. heeft de 2e Kamer de Wet digitale overheid aangenomen. Deze wet biedt u houvast voor het gebruik van sterke private eID-middelen voor de klantidentificatie. Klantaanname op afstand waarbij u uw klantonderzoek direct op orde heeft volgens wet en regelgeving (Wwft). Veel administratiekantoren, assurantiekantoren en belastingadviseurs en hypotheekverstrekkers zijn u hier in voorgegaan. Geen 'kopie paspoort' gedoe meer, geen AVG zorgen en veel tijd bespaard. Het klantonderzoek op afstand voor nieuwe en huidige cliënten is een must volgens de Wwft. iDIN vult dit in door online klantidentificatie.
Identificatie van klanten
Als financiële instelling krijg je dagelijks aanmeldingen en verzoeken van klanten die u dient te identificeren volgens de Wwft. Deze dossiers bevatten gegevens die ook geverifieerd moeten worden. Dit is een tijdrovend proces waarbij IDIN ontzorgt.
De identiteit van uw cliënt is een belangrijk gegeven die altijd gecontroleerd dient te worden, zodat u kunt verifiëren dat u de UBO en/of klant in kaart heeft. Anderzijds gelden er strengere regels m.b.t. de wijze van identificatie. Denk aan de AVG.
Bluem’s oplossingen bieden met iDIN en IBAN-naam check mogelijkheden die gebruiksvriendelijker zijn voor u en klanten. Waardoor het gehele proces een makkelijker en sneller verloopt.
Wdo regelt voorts het gebruik van iDIN in het publieke domein
De Wet digitale overheid (Wdo) gaat ook over het gebruik van iDIN en andere private middelen door bijvoorbeeld gemeenten. Het gaat dan om middelen om in te loggen bij organisaties in het publieke domein (overheid, pensioenfondsen en zorgverzekeraars). De nieuwe inlogmiddelen moeten voldoen aan de eisen (over bijvoorbeeld de verwerking van persoonsgegevens) die de overheid opstelt. Dat is opgenomen in het ‘Besluit identificatiemiddelen voor burgers Wdo’.
Meer informatie? Neem contact op