Know Your Customer met iDIN. Weten wie uw klanten zijn, wordt steeds belangrijker. Naast de beroepsgroepen als financiële instellingen, die wettelijk verplicht zijn om hun cliënten/klanten te onderzoeken, wordt het nu ook van andere organisaties verwacht dat zij hun klanten kennen. U wilt tenslotte voorkomen dat u zaken doet met klanten die betrokken zijn geweest bij witwaspraktijken, fraude en andere malafide zaken. Het kennen van uw klanten heeft als voordeel dat u uw risico's beter kunt managen en dat u financiële en reputatieschade kunt voorkomen. Een klantenonderzoek, ofwel customer due diligence, wordt door steeds meer organisaties uitgevoerd.
Met de oplossingen van Bluem is het vrij eenvoudig om te weten wie je klanten zijn. Zo kan aan de voorkant een volledige identificatie van de klant worden uitgevoerd en weet jouw organisatie zeker met wie ze zaken doet.
Net zoals er op de betaalmarkt payment service providers zijn opgestaan voor het bundelen van betaaldiensten, brengen digital identity service providers (DISP’s) services voor authenticatie bijeen. Een welkome ontwikkeling voor iedereen die zich bijvoorbeeld bezighoudt met het optimaliseren van de conversie en klantervaring in complexe omgevingen.
Wie in een complexe of financiële context werkt aan conversieverbetering en klantervaringen, kan lang niet altijd leunen op de standaarden die bekende online bedrijven hebben gezet. Verzekeraars, leasemaatschappijen en hypotheekverstrekkers hebben nu eenmaal te maken met ingewikkelde regelgeving en zullen dus controles moeten inbouwen die voorheen beschouwd werden als ‘conversiekillers’
iDIN, de identificatie- en inlogdienst van de Nederlandse banken, is één van de voorlopers in betrouwbaarheid en werkt hard aan de eigen bekendheid. Particuliere bankrekeninghouders kunnen zich met het vertrouwde inlogmiddel van hun bank identificeren bij een digitale dienst – deels vergelijkbaar met het alom geaccepteerde iDeal. Omdat banken al allerlei controles inbouwen voordat iemand rekeninghouder wordt, kunnen zij die zekerheden nu als authenticatiemiddel aanbieden.
De zekerheid van weten met wie je te maken hebt zorgt ervoor dat de bedrijven de kanalen kunnen differentiëren.
De gestandaardiseerde oplossingen leiden tot gebruikersgemak – samen met veiligheid en betrouwbaarheid het belangrijkste ingrediënt voor een digitale oplossing. Per situatie is er controle over welke persoonlijke data er worden gedeeld. De uitwisseling van die informatie zorgt ervoor dat bedrijven hun gebruikers leren kennen en hun diensten zo op de persoon kunnen afstemmen en zeker weten met wie ze zaken doen.