Althans, dat wilden de digitale vernieuwers ons al een tijdje doen geloven. E-mail zit in de eindfase en wordt alleen nog gebruikt door digibeten die er niks van snappen. Welnu, niets is minder waar. E-mail is terug – van nooit weggeweest. Elke dag weer mailen we ons een slag in de rondte. Jong en oud, hip en behoudend, laag en hoogopgeleid, ze hebben één overeenkomst: ze mailen en ontvangen mail. Zowel privé berichten als facturen per e-mail.
De invloedrijke Israëlische schrijver Nir Eyal, bekend van de digitale-verslavingsbijbel Hooked, zei er onlangs rake dingen over in de Volkskrant. ‘Welk bedrijf weet ons momenteel het best aan zijn product te kluisteren?’, vroeg de interviewer. Eyal: ‘Dan denk ik niet per se aan een bedrijf, maar wat technologische producten betreft: de goeie ouwe e-mail. Het is een product dat niemand leuk vindt, maar we kunnen niet ophouden het te gebruiken. E-mail heeft echt alles om je te bedwelmen en gaat voorlopig niet verdwijnen.’
Betalen van periodieke facturen nog steeds vanuit de e-mail
Natuurlijk zijn nieuwe vormen van communicatie snel gegroeid. En soms ten koste van de e-mail. Niemand die dit zal ontkennen. Denk hierbij vooral aan de diverse vormen van instant messaging zoals chat, WhatsApp, Line en dergelijke. Kanalen voor vooral snelle, korte en directe berichten. Deze vorm van direct communication is niet meer weg te denken. Het is een verrijking van het communicatie pallet. Toch op de keper beschouwd heeft short messaging slechts een klein deel van de e-mail behoefte weggenomen. Short messaging kent zijn eigen sweet spots, aldus Rieko Kester, directeur van Bluem payment services. Zeker in relatie tot betalen. Voor een simpele betaling of een laatste herinnering is een betaalverzoek per SMS bruikbaar. Voor een betaalafspraak die online real-time tussen klant en bedrijf gemaakt wordt is de chat een prima kanaal voor de betaling. De klant communiceert dan op dat moment al via chat, dan wil je uiteraard als bedrijf direct kunnen anticiperen en de betaaloptie in diezelfde chat-sessie kunnen aanbieden. Je wilt dan niet switchen van kanaal. Voor betaalgemak en vertrouwen is het dan goed om in het kanaal te blijven. Evenzo is WhatsApp een prima direct betaalkanaal voor je etentje in een restaurant bijvoorbeeld. Eenvoudig, snel via de mobiel.
Voor reguliere facturen zoals we die ontvangen voor de maandelijkse huur, verzekeringspremie, telefoonkosten, internet, energielasten, abonnementen of gemeentelijke belastingen, blijft de e-mail wel de meest geschikte drager van de betaalknop. E-mail is misschien niet het meest innovatieve communicatiemiddel voor een factuur, maar nog steeds wel het voornaamste middel voor elektronische communicatie voor heel veel mensen. Elke dag weer worden biljoenen e-mails gestuurd. Zelfs in de grootse, hipste techbedrijven ter wereld wordt de hele dag gemaild. Onderzoek toont ook aan dat consumenten hun mail meerdere keren per dag checken, uiteraard vaak van de mail. Voor bedrijven is het daarom belangrijk om een frictieloze betaling te faciliteren vanuit de e-mail. Dit betekent een duidelijke betaalknop die de klant via de transactiepagina direct naar zijn bank brengt om de betaling met enkele kliks te kunnen afronden. Dit zonder zelf iets te hoeven in te tikken. En uiteraard volledig responsive, zodat de payment journey op de mobiel voltooid kan worden.
Meer informatie? Neem contact op