slechts €0,025 per CRUKSCode check*
*excl. volumekorting
Iedereen kan vrijwillig opgenomen worden in het CRUKS register. Daarnaast zijn casino’s (kansspel vergunninghouders) verplicht om het speelgedrag van spelers te monitoren. Indien er een vermoeden is van een problematische gokverslaving, dient de operator dit te melden bij de kansspelautoriteit KSA. Zij kan besluiten tot het opnemen van de persoon. CRUKS voorkomt dat personen met een gokprobleem kunnen gokken bij Nederlandse land- en online casino’s. Dit moet (verdere) problemen voorkomen. Een geregistreerde speler krijgt hulp om van de gokverslaving af te komen. Uiteindelijk is de speler zelf verantwoordelijk. Registratie is voor maximaal 6 maanden.
Een vergunninghouder moet een sluitend ‘deurbeleid’ voeren. Dit betekent dat een online casino bij registratie de identiteit e.d. op een betrouwbare wijze moet vaststellen en daarna bij iedere keer spelen wederom moet checken of hij/zij op dat moment wel/niet in CRUKS geregistreerd staat. Pas na deze check (en een negatieve uitkomst) mag de speler op het platform spelen. Hetzelfde geldt voor een landcasino. Ook hier moet een bezoeker gecheckt worden bij de deur en vastgesteld zijn of hij/zij wel/niet in CRUKS staat. Staat men wel in CRUKS dan moet de toegang geweigerd worden. Hierop vindt controle plaats door de KSA. Als een casino een in het CRUKS opgenomen speler toch toelaat, kan de vergunning ingetrokken en een boete uitgedeeld worden.
Naast CRUKS is een actief preventiebeleid verplicht voor vergunninghouders. Dit preventiebeleid moet toegepast worden en controleerbaar zijn. Spelers moeten bijvoorbeeld een profiel aanmaken. Hierin wordt o.a. bijgehouden de stortingslimiet en het aantal stortingen per dag. Indien een speler risicovol speelgedrag vertoont, moet er contact opgenomen worden met de speler.
Wanneer we een gokje wagen, komt CRUKS en de Wwft – AML ter sprake. Als speler dien je je persoonsgegevens (bijv. voornaam, achternaam, geboortedatum, geslacht, adres, bsn) naar waarheid in te vullen. Het casino moet dit controleren. iDIN is een betrouwbare, efficiënte en klantvriendelijke wijze om persoonsgegevens te verifiëren. Om witwassen en fraude tegen te gaan is het noodzakelijk om te checken of stortingen/uitbetalingen van/aan een speler lopen via een rekeningnummer dat ook daadwerkelijk op zijn/haar naam staat. De realtime IBAN-Naam check op de bankdatabase is hiervoor een slimme oplossing. De persoon hoeft niets te doen en de operator krijgt direct antwoord van de bank of de opgegeven IBAN daadwerkelijk hoort bij de speler. Vervolgens moet er nog gecheckt worden of de speler in het CRUKS register staat. Er zijn drie CRUKS checks: initiële BSN CRUKS check; initiële Foreign CRUKS check en de opvolg CRUKS check. CRUKS retourbericht: wel/niet geregistreerd. Wilt u meer weten over KOA, aanvraagprocedure licentie of CRUKS, neem contact op met Bluem.
PiM is de Persoonlijke identiteit Manager voor klanten. De PiM app maakt identificeren online én offline eenvoudig. PiM app hanteert het Scan, Check & Go principe. Speler zet eenmalig de PiM app op de mobiel en kan in het vervolg bij het casino een PiM QR scannen om zich te identificeren / in te loggen, om een CRUKS check te doen, of om bijvoorbeeld fysiek toegang te krijgen tot de VIP lounge. Kortom legio toepassingen.
In PiM app combineren we slim de verplichte iDIN, IBAN-Naam en CRUKS check. Eén scan levert het casino al de verplichte informatie die nodig is volgens de Wet Kansspelen op afstand (KOA).
Bluem levert iDIN, IBAN-Naam en de CRUKS check. De PiM app combineert deze checks met één scan. Klantenservice naar het volgende niveau. Wij denken graag met operators mee over mogelijkheden om de klantbelevenis online en offline te optimaliseren binnen wettelijke kaders. PiM werkt: Scan, Check & Go
Wij bedienen veel operators en casino’s met onze innovatieve e-diensten zoals payments, iDIN klantverificatie, 18+ check, IBAN-Naam check of CRUKS check. Hierdoor voldoen zij aan de wet. Powered by Bluem.
slechts €0,025 per CRUKSCode check*
*excl. volumekorting