101 voor betaalverzoeken

Als payment service provider voorzien wij bedrijven van betaaloplossingen. Betaalconversie is hier een belangrijk onderdeel van. Maar hoe wordt die hoge conversie gerealiseerd? Wat speelt hier allemaal in mee?

In het gehele betaalproces (van email met daarin de betaallink, tot de daadwerkelijke betaling in de bankomgeving) zijn er veel momenten waarop een klant kan beslissen om (toch) niet te betalen.

Wanneer men naar de email, met daarin de betaallink kijkt wordt er onbewust al een gevoel gecreëerd. Is deze email betrouwbaar? Hoeveel moet ik betalen? Aan wie moet ik precies betalen? Zijn allemaal vragen die beantwoord moeten worden. De betaalmails van Bluem zijn zo gemaakt dat op bovenstaande vragen meteen een antwoord gegeven kan worden.

Als men de mail opent, wordt de aandacht direct gevestigd op de 4 belangrijkste punten

  • De branding van uw organisatie (niet dat van Bluem)
  • Het te betalen bedrag
  • De betaalknop
  • De reden voor betaling (omschrijving)

De details van de betaling staan uiteraard ook in de mail, maar niet op een manier die ervoor zorgt dat het onoverzichtelijk wordt. Als er op de betaalknop gedrukt is, wordt de klant naar de betaalpagina geleidt. Deze betaalpagina staat, net als de mail, in het teken van uw organisatie, met uw branding. Dit zorgt ervoor dat de eindgebruiker het als één proces ervaart. Het proces is één flow. De koppeling tussen de mail en de transactiepagina is binnen één oogopslag duidelijk.

Op de transactiepagina hanteren wij het unieke ‘1-touch’ principe. Scrollen met de muis of vinger (op mobiel) hoeft niet. Geen onhandige dropdownmenu’s, gewoon 1 klik om direct naar de bankomgeving te gaan. In de e-commercewereld geldt namelijk de vuistregel dat iedere klik meer conversieverlies betekent.

Responsiveness
Alle betaalmails en transactiepagina’s van Bluem zijn 100% responsive en ontwikkelt op basis van het mobile first principe. Dit betekent dat de mails en de transactiepagina’s altijd mooi getoond worden, op elke apparaat en in elke mailcliënt. Dit speelt een grote rol in het behalen van een hoge betaalconversie. Een email of betaalscherm dat niet goed getoond wordt op de mobiel is een grote ergernis voor een eindgebruiker en hiermee een conversiekiller. Zeker nu meer dan 50% van de betalingen gedaan wordt vanaf de smartphone.

Conclusie
Voor het realiseren van een hoge betaalconversie zijn een aantal punten belangrijk

  • De email moet duidelijk zijn met een correcte weergave (Op alle apparaten en in alle mailcliënts)
  • De betaalpagina moet met zo min mogelijk kliks te gebruiken zijn (1-touch-principe)
  • Het betaalproces moet één flow zijn (van betaalmail tot transactiepagina en acceptpagina) in 1 huisstijl

Als de klant het betaalproces ervaart als eenvoudig en vertrouwd, zal in het vervolg de klant sneller betalen. Het betaalmoment gebruikt u dan ook om het imago van uw organisatie te verbeteren.

 

Meer informatie? Neem contact op