Eén digitale sleutel ipv een grote sleutelbos

Geplaatst op

Consumenten beschikken op dit moment over een veelvoud aan digitale sleutels waarmee ze toegang krijgen tot al hun ‘mijn omgevingen’. Als deze eilandvorming doorgaat en organisaties en niet gezamenlijk optrekken dan wordt die digitale sleutelbos alleen maar groter. Dat is wat we ervaren.

Zakendoen gebeurt online. ‘Authenticatie en identificatie’ zijn hierbij onontbeerlijk’ aldus Rieko Kester (directeur Bluem). Maar hoe geef je dit vorm online? Hoe weet een bedrijf online dat Piet ook Piet is? Identificeren bij een bank doe je bijvoorbeeld met je paspoort en authenticatie is onderdeel van een proces. Momenteel biedt nog vrijwel iedere dienstverlener een eigen authenticatie- en identificatievoorziening aan voor online dienstverlening. Met de komst van iDIN (online identificeren via de bank) komt hier verandering in. iDIN biedt gemak. iDIN is een nieuwe online identificatiedienst die door de banken gezamenlijk is ontwikkeld voor bedrijven en publieke instellingen. Klanten identificeren zich bij hun bank en uw organisatie ontvangt vervolgens de gevraagde persoonsgegevens uit de administratie van de bank voor inloggen, accountcreatie, leeftijdsverificatie of document ondertekenen. Voor de klant werkt het à la iDEAL. Kortom, met iDIN stelt u de identiteit van een online klant snel, direct en simpel op een hoog betrouwbaarheidsniveau vast.

Benut de mogelijkheden

Pak iDIN proactief op. Ingewikkeld is het niet. De consument zal het uiteindelijk gewoon afdwingen. De consument zit niet te wachten op weer een nieuwe inlogcode. Dat wekt weerstand op. Maar ook het steeds weer opnieuw moeten invoeren van dezelfde persoonsgegevens wekt weerstand op. De gebruiker wil met een druk op de knop kunnen bepalen welke informatie hij wil delen. iDIN biedt kansen om online processen te verbeteren, fraude te voorkomen, gebruikersgemak te creëren voor klanten en meer zekerheid in te bouwen voor de organisatie.

Meer informatie? Neem contact op