Het ‘Tikkie-effect’

Momenteel maakt bijna 86% van de Nederlandse zzp’ers gebruik van mobiel bankieren apps voor de financiële huishouding. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ZZP Barometer en Knab onder 975 zzp’ers. Met name het vertrouwen in dergelijke apps is sterk gestegen in slechts een jaar tijd.

Banken besteden veel aandacht aan de kwaliteit van hun mobiel bankieren apps en dat is terug te zien in het stijgende gebruik en vertrouwen. Niet alleen particulieren gebruiken de smartphone veel voor het regelen van bankzaken, ook zzp’ers doen dat in toenemende mate. Vorig jaar nog gaf een derde van deze groep ondernemers aan geen app te gebruiken, omdat ze deze onvoldoende vertrouwden. Inmiddels geeft nog slechts 12,7% aan dat zij mobiel bankieren apps onvoldoende vertrouwen.

Mobiel bankieren zit dus stevig in de lift, ook zonder zzp’ers. Het gebruik is met 9,6% toegenomen. Welke bijzonderheden zijn er te melden over de gebruikte functionaliteiten? De app Tikkie is hard bezig zzp’ers voor zich te winnen. Het sturen van een betaalverzoek via Tikkie is iets wat inmiddels bijna de helft van de zzp’ers wel eens gedaan heeft. Tikkie bewijst hiermee zijn waarde niet alleen voor informeel geld terugvragen aan vrienden, het lijkt ondernemers ook sneller hun rekeningen te laten innen voor geleverde diensten. Het ‘Tikkie-effect’zorgt ook voor meer vertrouwen en herkenning betreft betaalverzoeken in het algemeen. Bluem ziet dat zakelijke betaalverzoeken steeds sneller betaald worden. Ook ZZP’s plukken hier de vruchten van. De betaalverzoeken zorgen voor betaalgemak en merkbeleving wat op zijn beurt weer zorgt voor herkenning en vertrouwen bij de klant . Ook het online dashboard brengt voordelen voor ZZP’ers. In dit dashboard is de status van de betaling overzichtelijk weergegeven, wanneer nodig kan met een druk op de knop een nieuw betaalverzoek (herinnering) worden toegezonden. Zo heeft u als ZZP’er  altijd een goed overzicht van het debiteurenbeheer.

 

Meer informatie? Neem contact op