Facturen sneller betaald krijgen? Drie succesfactoren

Wat zorgt er nu voor dat klanten uw facturen sneller betalen? Een efficiënt en effectief debiteurenproces is gebaseerd op 3 pijlers:

  • Duidelijke communicatie, duidelijke factuur
  • Eenvoudig betalen
  • Consequente opvolging

Het start bij een heldere factuur. Maar vergeet niet de duidelijke uitleg over het proces. Ook belangrijk. De 2e pijler is de betaalwijze. Incasso biedt uw organisatie veel zekerheid. Zeker in combinatie met digitaal machtigen. Dit is daarom voorkeur één. Maar ook online betaalmethoden versnellen het debiteurenproces. Logisch toch. De klant bekijkt de factuur via zijn PC of mobiel en met enkele kliks is die direct betaald. Vergelijk dat maar met een platte e-mailfactuur zonder betaallink. Klant moet zijn computer opstarten. De factuur opzoeken in zijn mailbox en printen. En vervolgens het bankprogramma openen en handmatig de betaalopdracht invoeren. Dit zijn best wat handelingen. Niet gek dat een platte e-mailfactuur minder vaak direct afgehandeld wordt.

Tenslotte een consequente en persoonlijke opvolging van facturen en herinneringen zorgt er ook voor dat er vooruitgang geboekt wordt in de beheersing van het debiteurenproces. Dit is de 3e pijler. Een onderdeel hierbij is het geautomatiseerd herinneren. Bijvoorbeeld u verstuurt betaalverzoek per e-mail. Het viamijnbank platform weet of uw klant de factuur heeft betaald binnen de door u gestelde betaaltermijn. Is dat niet het geval, dan stuurt Bluem of uw organisatie zelf geautomatiseerd een herinnering. Ook kan u herinneren via sms, whatsapp of per brief. Uiteraard altijd inclusief de mogelijkheid om direct met een klik online te betalen. U heeft er dan alles aangedaan om de debiteur te herinneren aan de openstaande vordering, voordat u deze uithanden geeft aan een incassobedrijf.